wtorek, 10 marca 2015

"All photographs are accurate. None of them is the truth" (Wszystkie zdjęcia są prawidłowe. Żadne nie jest prawdą) - Richard Avedon.

"Wszystkie portrety, które wykonuję, mogłyby być właściwie autoportretami. W fotografii interesuje mnie kondycja ludzka, ale to, co nazywam kondycją ludzką, może być... moją własną" - powiedział kiedyś Richard Avedon, który swoją twórczością zdefiniował myślenie o portrecie i fotografii mody.

Według bardzo wielu rankingów, właśnie ten artysta jest jednym z najwybitniejszych fotografów XX wieku.
Urodził się 15 maja 1923 roku, w Nowym Yorku. Swoją karierę rozpoczął od wykonywania zdjęć dla Marynarki Handlowej, a następnie próbował swoich sił w fotografii reklamowej, dzięki czemu jego kariera nabierała tępa. Już w 1944 roku Richard Avedon został zaproszony do współpracy z "Harper's Bazaar"., wkrótce potem fotograf otworzył swoje własne studio, było to niezwykle magiczne miejsce, powstały tam jego najsłynniejsze zdjęcia, które łamały wszelkie konwencje. Dzięki Richardowi w świat dotychczas bardzo statycznej fotografii mody, wreszcie wprowadzono ruch, dynamikę, śmiech i gestykulację. Jego zdjęcia obrazowały ludzkie emocje, co przysporzyło artyście status fotografa - ikony. Sam Avedon twierdził: "Nie uprawiam fotografii mody, po prostu fotografuję kobiety w ubraniach", lecz dzięki swej wyobraźni i poczuciu estetyki wprowadził całkiem nowe strategie fotografii mody jak np. dynamiczne operowanie światłem - "The Beauty Light". Ci, którzy mieli to szczęście, by być w studiu Avedona przy 58 ulicy, twierdzą jednogłośnie, iż nikt inny nie miał aż tak rewelacyjnego kontaktu z modelami jak on. Avedon zawsze starał się by każdy w jego studiu czuł się bardzo komfortowo, nawet dostosowywał muzykę do gustu modela.
Portrety autorstwa Richarda przez ponad 50 lat ukazywały się na okładkach takich magazynów jak: "Life", "Vogue", "Harper's Bazaar". Avedon fotografował między innymi takie legendy jak Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Brooke Shields i mnóstwo współczesnych modelek.
Richard Avedon zmarł w 2004 roku, "The New York Times" w pożegnalnym artykule napisał: "Jego portrety i fotografie mody pomogły stworzyć definicję stylu, piękna i kultury Ameryki w ostatnim półwieczu".